Schroth therapie

Wat is een scoliose
Scoliose (Grieks voor verkromming) is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor één of meerdere bochten in de wervelkolom ontstaan. Scoliose komt regelmatig voor, ongeveer drie op de honderd mensen hebben hier last van. Bij scoliose draait de wervelkolom ook om haar as en veroorzaakt zo een gibbus (bochel).

Wat is Schroth therapie
Schroth therapie is een oefentherapie die zich richt op een driedimensionale verandering van de wervelkolom. Het doel van de Schroth therapie is het voorkomen/reduceren van progressie van de scoliose of verminderen van de klachten veroorzaakt door de scoliose.

Oorzaak
In meer dan 80% van de gevallen is de exacte oorzaak van scoliose onbekend, dit noemen we idiopathische scoliose. Het treedt meestal op bij kinderen vanaf tien jaar die verder gezond zijn. De kans op het ontstaan of verergeren van de scoliose is het grootst tijdens de groei(spurt). We zien deze vorm van scoliose vaker bij meisjes dan bij jongens.

In een klein aantal gevallen ontstaat scoliose door een verstoring van de functie van het zenuwstelsel, de spieren of een combinatie van beide. Daarnaast zien we soms een vorm van scoliose die ontstaat door een aangeboren aanlegstoornis van de wervels.

Onderzoek
Normaal gesproken loopt een ruggengraat in een mooie rechte lijn. Als u of uw kind een structurele scoliose heeft, kunnen we dat bij het lichamelijk onderzoek vaak ook van buitenaf zien door een bochel bij een voorovergebogen houding. Om daadwerkelijk vast te stellen of u of uw kind scoliose heeft, vragen we vaak aan de huisarts of hij of zij wil doorverwijzen voor een röntgenfoto. Op deze foto kan de  grootte van de bocht(en) worden gemeten, en kan beoordeelt worden welke therapie het best past bij de patient.

U kunt een afspraak maken bij Sacha en Nathalie
Maak een afspraak Mail ons Bel ons